Haumea – a cincea planeta pitica, straluceste dincolo de Neptun. E acoperita de gheata

Planeta Haumea

Haumea, a cincea planeta pitica din sistemul nostru solar, este acoperita cu cristale de gheata si straluceste in spatiul cosmic dincolo de orbita planetei Neptun, au anuntat astronomii europeni, citati de AFP. Stralucirea planetei Haumea se datoreaza energiei elementelor radioactive si a fortei mareelor.

Planeta are forma unei mingi de rugby, cu o lungime de 2.000 de kilometri, se invarte cu o viteza foarte mare in jurul propriei ae, efectuand o rotatie completa in mai putin de patru ore.

Trei sferturi din suprafata planetei Haumea si intreaga suprafata de pe Hi’iaja, unul dintre satelitii ei, sunt acoperite cu cristale bine ordonate de apa inghetata, potrivit observatiilor facute de Very Large Telescope (VLT) din cadrul Observatorului austral european (ESO) din Chile.

„Deoarece razele solare distrug in mod constant structura cristalina de la suprafata ghetii, este nevoie de anumite surse de energie pentru a o conserva”, eplica Benoit Carry, coautor al acestui studiu, publicat in revista stiintifica Astronomy and Astrophysics.

Forta mareelor provocate de apropierea dintre Haumea de cei doi sateliti ai ei, Hi’iaka si Namala, dar si prezenta elementelor radioactive (potasiu-40, toriu-232, uraniu-238) in interiorul acestei planete ar putea furniza aceasta energie.

Haumea, care poarta numele unei zeite hawaiene a fertilitatii, ar fi intrat in trecut in coliziune cu un alt corp teluric de la marginile sistemului nostru solar, dand astfel nastere celor doi sateliti ai ei (cu diametre de 200-300 de kilometri) care poarta numele fiicelor acestei zeite. Potrivit astronomilor, o astfel de coliziune ar putea explica viteza mare de rotatie a planetei pitice si forma ei de minge de rugby.

Haumea, care orbiteaza la peste cinci miliarde de kilometri in jurul Soarelui, in mijlocul centurii Kuiper, este a cincea planeta pitica a sistemului nostru solar.

Piticele sunt o noua categorie de planete ce a fost creata in 2006 prin decizia Uniunii astronomice internationale, din care face parte si Pluto, considerata in trecut cea de-a noua planeta a sistemului solar.