Biserica Ortodoxa, repetenta la servicii sociale in Timis in fata cultelor cu mai putini credinciosi

TIMISOARA. Desi un procent urias al credinciosilor fac parte din biserica „stramoseasca” si contribuie constant la bunastarea ei financiara, caminele de batrani sau centrele pentru copii cu probleme lipsesc aproape cu desavarsire in cel mai vestic judet al Romaniei.

Reprezentantii Arhiepiscopiei Timisoarei se lauda cu milioane de lei, din fonduri proprii, cheltuiti pentru oameni saraci, varstnici, bolnavi ori cu alte probleme, insa cifrele celor ajutati par infime. In plus, pentru anumite „servicii sociale” ortodoxe din Timis se percep sume importante de bani drept taxa. Ca tabloul sa fie complet, una dintre realizarile trecute in raportul care evidentiaza activitatea sectorului social-filantropic al arhiepiscopiei este obiectul unui enorm scandal. Respectivul proiect, finantat cu bani europeni, a fost oprit dupa ce trei importante fete bisericesti au fost acuzate ca au deturnat fonduri si ca au facut abuz in serviciu.

Cazul centrelor educationale

Dupa deschiderea cu tam-tam a centrelor educationale din Timis, unde erau amplasate cinci din totalul de 16, restul fiind in judetele Alba si Mures, fericirea copiilor care ar fi trebuit sa primeasca alocatii, mancare si sprijin intelectual a durat doar cateva luni. Plangerile penale au inceput apoi sa curga la adresa oamenilor bisericii, mai multi fosti angajati invinuindu-l pe episcopul-vicar Paisie Lugojanul – al doilea ca rang in Mitropolia Banatului – si pe preotii Cristian Pavel – consilier social-, si Alin Cuza, de faptul ca le-au solicitat, in fiecare luna, sa „doneze” cate 500 de lei din salarii catre arhiepiscopie.

Mai mult, copiii beneficiari ai proiectului au primit doar o masa pe zi in loc de doua, iar alocatia de 100 de lei pe luna la care aveau dreptul au vazut-o doar doua luni din sapte. in iulie 2012, dupa ce politia a anchetat cazul, UE a oprit finantarea pentru intreg proiectul, astfel ca aproximativ 500 de copii din cele trei judete au ramas fara sprijinul de care ar fi trebuit sa se bucure si astazi.

Desi este un caz care se judeca in continuare si poate fi mai greu privit ca o realizare, raportul privind activitatea social-filantropica a cuprins proiectul. Semnatarul raportului, Cristian Pavel, unul dintre preotii acuzati de abuz in serviciu si deturnare de fonduri, l-a prezentat ca pe un succes. Parintele nu a uitat sa precizeze ca „s-a pus un deosebit accent pe educatia moral-crestina a copiilor”.

Taxa pe ajutorul dezinteresat

Ingrijirea copiilor aflati in dificultate si a batranilor, aspecte care in general sunt primele luate in calcul cand vine vorba de domeniul serviciilor sociale, lipsesc aproape cu desavarsire din schema bisericii ortodoxe timisene. Concret, potrivit raportului, doar patru copii sunt beneficiari ai „Casei Diaconita Febe”, iar alti sase din „Casa Sf. Anastasia”, din Topolovatul Mare, sunt in grija unui cuplu de asistenti maternali, ceea ce inseamna ca salariile le sunt platite de Directia Generala pentru Asistenta Sociala si Protectia Copilului Timis.

Restul copiilor si tinerilor care ar fi ajutati de serviciul social al bisericii ortodoxe timisene se pierd in hatisuri birocratice ale unor proiecte precum Centrul de Incluziune Sociala al Fundatiei Filantropia. Un serviciu oferit de CIS a fost, spre exemplu, instruirea si sprijinirea in „cautarea unui loc de munca in ziarele locale si pe site-urile de specialitate precum Bestjobs sau Ejobs”.
Desi este trecuta la categoria servicii sociale, scoala „Sf. Antim Ivireanul” din Timisoara percepe o taxa de 5.500 de lei pe an pentru fiecare copil inscris.

La deschiderea scolii, oficialii arhiepiscopiei precizau ca vor exista, la 350 de locuri disponibile, cinci burse anuale pentru copiii fara posibilitati materiale. Acestia urmau sa plateasca totusi 20 la suta din suma, adica 1.100 de lei pe an. si la singurul camin de batrani din lista serviciilor sociale ortodoxe din Timis, unde sunt circa 15 beneficiari, varstnicii ingrijiti platesc lunar o suma care porneste de la 400 de lei.

Exemple ale altor culte

O altfel de abordare au romano-catolicii, desi numarul de credinciosi nu se compara cu cel al cultului ortodox. Federatia Caritas a Diecezei de Timisoara, spre exemplu, are nu mai putin de opt centre de tip rezidential si de zi pentru copii cu dizabilitati sau aflati in situatii dificile. Beneficiarii sunt in jur de 200 si fac parte din diferite categorii sociale dezavantajate. Alti 180 de copii nevoiasi merg, in fiecare an, in tabara de vara de la Nadrag.

Sute de batrani sunt, de asemenea, in fiecare an beneficiari ai unor servici precum cel de ingrijire si asistenta sociala la domiciliu, model preluat din vestul Europei. Un alt exemplu de implicare este Centrul de ingrijire paliativa din Timisoara, unde in fiecare an ajung peste 200 de bolnavi aflati in stadiu terminal, care beneficiaza de tratament, cazare, masa, supraveghere permanenta si consiliere psihologica alaturi de familiile lor.

Romano-catolicii nu percep taxe pentru aceste servicii sociale, plata lor fiind facuta exclusiv din donatii.

„Pocaitii” sunt, de asemenea, printre cei care considera ca serviciile sociale sunt foarte importante. in cazul comunitatii baptiste, spre exemplu, care nu are nici macar 10.000 de membri in Timis, exista centre pentru copii institutionalizati, asociatii si centre pentru copiii strazii, un liceu, doua scoli generale si patru gradinite, o parte dintre acestea fiind cu taxe dar si cu zeci de cazuri sociale educate gratuit.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. carevasazica,”educatie moral-crestina” din belsug, apa si pita cateodata(apa chioara la amiaza) si in rest,NIMIC!
    in schimb acest program cu fonduri de la coana UE, a „papat” in sapte luni, 200.000 euro!
    vai si amar de asa management.
    DEFECTUOS…