Arhitectii timisoreni despre pasajul de sub Piata Operei: Va afecta cladirile din centrul Timisoarei si nu face parte din nicio strategie de dezvoltare urbana

TIMISOARA. Ordinul Arhitectilor Timisoreni ia pozitie fata de proiectul de construire a unui pasaj pe sub Piata Victoriei initiat de primarul Nicolae Robu. Specialistii atrag atentia ca studiul nu poate fi atribuit unei firme care are angajat doar un singur inginer, si acela specializat in drumuri si poduri, care n-ar putea avea o viziune de ansamblu cu privire la modul in care va fi afectat intreg centrul orasului.

Din documentatie lipseste regimul de protectie a Ansamblului interbelic Corso, aflat pe lista monumentelor istorice ale orasului (cladirile aflate intre Opera si Catedrala n.r.), atrag atentia reprezentantii Ordinului Arhitectilor din Timisoara care au trimis o pozitie publica in atentia primarului Nicolae Robu.

Documentele aprobate de Consiliul Local referitoare la zona, pana in momentul actual descriu importanta turistica si economica a zonei, impreuna cu masurile necesare pentru exploatarea potentialului acesteia. Acest tip de proiect nu se regaseste in documente si nu este parte a niciunei strategii de dezvoltare sau de regenerare urbana pe care Municipiul a aprobat-o, devenind un proiect izolat„, sustin arhitectii timisoreni din cadrul OAR Filiala Timis.

Specialistii atrag atentia ca „investitia propusa genereaza riscuri majore pentru ansamblul Corso si exista riscul de a afecta negativ patrimoniul construit si posibilitatea prezentei unor vestigii arheologice a caror descarcare si evaluare pot transforma proiectul in unul nerentabil„.

Arhitectii timisoreni sustin ca se ignora riscurile la care se expune un element major al identitatii locale, riscuri care pot duce la o alterare ireversibila si pe termen lung a spatiului public.

In studiul intocmit se arata ca „se va nominaliza minim o persoana de specialitate pentru proiectare lucrari de drumuri si  poduri, inginer cu experienta in proiecte similare„. Aceasta atrage, de asemenea, nemultumirea arhitectilor OAR.

Consideram ca este o lipsa de interes si seriozitate pentru Timisoara si unul din locurile ei importante a incredinta un proiect de o asemenea complexitate unei firme cu 1 inginer, cu o specializare care poate rezolva probleme de trafic, dar nu problema interventiei agresive in cel mai important spatiu public al orasului„, adauga specialistii.

In fine, arhitectii atrag atentia ca „demararea procedurii si forma temei de proiectare contravine flagrant si direct studiului Reorganizarea circulatiei rutiere pe inelul I de circulatie si reproiectarea infrastructurii rutiere si de transport public, studiu aprobat prin hotarare de consiliu local”.

Arhitectii precizeaza ca varianta aleasa, din doua existente, „e cea mai scumpa si implica cele mai mari riscuri. De asemenea, spun ei, nu va crea beneficii reale privind fluidizarea traficului, care a stat, de altfel eronat, ca singur indicator pentru decizie”.

Specialistii vin si cu o serie de argumente in acest sens: niciuna din cele doua variante nu suplineste lipsa Inelului II de circulatie, niciuna nu atrage trafic suplimentar fata de cel actual pe Inelul I (din contra, simularile de trafic evidentiaza o scadere a valorilor de trafic, cu exceptia celei de pe strada Hector), in ambele variante creste presiunea pe Inelul II de circulatie (incomplet) pe pasajul Jiul, precum si altele.

In acest sens, domnule primar Nicolae Robu, va solicitam respectuos retragerea procedurii de achizite publica si cel putin modificarea temei de proiect„, se arata in incheierea pozitiei publice a arhitectilor membri ai Ordinului Arhitectilor din Romania Filiala Timis.

Primarul Timisoarei ii trimite la plimbare pe arhitecti si le spune ca s-au trezit prea tarziu

Primarul Nicolae Robu nu ia in seama reactia arhitectilor timisoreni si spune ca e prea tarziu sa vina cu comentarii.

Acum reactioneaza Ordinul Arhitectilor? Eu nu mai inteleg acesti oameni. Chiar nu-i pot intelege. Acum s-a facut acel proiect? Acum? Cum pot sa fie nemultumiti in momentul in care se desfasoara licitatia? Trebuia sa fie nemultumiti inainte de licitatie, nu acum, cand licitatia este lansata, ea se desfasoara si nu se poate intampla altfel, ci numai si numai in termenii care au fost stabiliti. Deci nu se pot face modificari pe parcurs. Mai bine ar fi fost atenti sa arate bine treptele Catedralei. Ar fi facut o treaba mult mai buna, ca am dat o gramada de bani acolo„, a raspuns Nicolae Robu.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Or fi astia avocatii de serviciu ai Opozitiei, specialisti in bagat bete in roate, dar au partial dreptate: e nevoie de o firma cu expertiza serioasa. La constructia pasajului pietonal a fost nevoie de lucrari suplimentare speciale pentru consolidarea Operei cu piloni si foraje adanci. Nu o poate face orice firma de montatori de borduri. ATENTIE!

    • Domnule, cand ai un primar incompetent care risca si face dupa propriul interes si castig NORMAL ca E OPOZITIE, nu neaparat organizata de OPOZITIE. cred ca e o semi paranoia legata de fortele de conducere. sunt convins ca si o parte din arhitecti sunt „luati” dar sincer demersurile primarului vor atrage contradictii in permanenta din cadrul lumii intelectuale.

  2. Il rugam pe mult iubitul Primar, la final de mandat, dupa zebra violeta si metroul gratuit cu teleportare sa inventeze si sa construiasca, in Piata Operei, Sfinxul ca cap de Rob pletos si corp de zebra lesinata, spre amintirea sa vesnica.

  3. Stati linistiti ca nu se va face niciun pasaj , ideea a fost sa primeasca ala cu Acvariul terenurile !.

  4. Hei-rupism ieftin a-la-Robu, dar orașul plătește scump. Nimic nou sub soare.

  5. Ar fi bine sa se faca, dar intradevar cu seriozitate si cu specialisti, iar aici clar au dreptate arhitecti.
    Poate una din cele mai importante si benefice parti al proiectului ar fi acea parcare subtereana pe Bd. IC Brateanau (daca se va mai realiza asta)

    Iar legat de inelul 2, chiar ar fi mult mai important de realizat decat pasajul din Piata Victoriei,
    … dar decat sa faca 2 poduri si vreo 2 km de drum, cu care sa intregeasca inelul 2, clar va alege admisistia sa faca un pasaj ca are doar vreo 200m
    (eronata gandire, dar la asa administratie asa gandire)